Om du tycker om skönhet och att blogga, så är det en mycket bra kombination för att kunna skapa en framgångsrik blogg. För att lyckas med din blogg är det dock viktigt att du bloggar på rätt sätt redan från början.

Bloggen – intresse eller inkomstkälla?

För att lyckas med din skönhetsblogg måste du först besluta dig varför du ska blogga. Är du primärt intresserad av att få dela med dig lite av dina kunskaper och kommunicera med andra skönhetsälskare? Då kan du bara starta en blogg, sätta igång och se hur det går. Troligtvis kommer det dock inte att gå så bra som du tänkt dig. Den slags personliga “intressebloggen” har pensionerat sig. I mångt och mycket har sociala medier blivit stället att kombinera ditt personliga liv med ett intresse. Om du däremot vill skapa en framgångsrik blogg för att faktiskt kunna tjäna pengar, så kan du lyckas med rätt driv och strategi.

Börja från början

Om du har en blogg så kan du antingen välja att fortsätta med den, om den verkar kunna ha potential, eller så startar du en (eller flera) till. Ödsla inte tid på en fem år gammal blogg som inte ger någon inkomst och endast har 125 läsare i månaden – där majoriteten är familj och bekanta som nog bara är snälla… Om du sällan får kommentarer med seriösa frågor, så är det dags att göra något nytt. Tänk på en blogg lite grann som att du flyttar: ny bostad, ny stad, nytt liv. Du kan börja om på nytt. Det är en bra start för en blogg. Om du förresten håller på att flytta, så erbjuder https://qleano.se/ flyttstädning över hela landet. Du kan också anlita dem för veckostädning eller en rejäl vårstädning. Både våra hem och bloggar behöver dammas av.

Vad ska du blogga om?

Vad ska du då blogga om? Skönhet, mode, hårvård, smink och ett skönt liv, naturligtvis. Det är ju de ämnena som en skönhetsblogg handlar om. Ja och nej. Gårdagens skönhetsblogg handlade om de ämnena. Dagens blogg är supernischad och handlar bara om en liten del av något delämne. Om du älskar att hålla på med hår, så bör du satsa på en blogg om hår.

Men det är skillnad på att vara 35 år med två barn och jobba heltid, och att vara en 20-åring med mycket tid på morgonen: olika krav och olika stilar. Du måste besluta dig för en särskild stil och målgrupp. Glöm inte heller bort att i verkligheten har människor som passerat 30 år mer pengar än 20-åringar. Det är många som skriver till yngre personer, eftersom det känns som mer naturligt att ha en snygg 25-åring som sin målgrupp, än 55-åriga kvinnor med celluliter och problem med grått hår. Men vem har störst behov av att läsa skönhetsbloggar för att verkligen hitta goda råd? För att lyckas med din blogg måste du tänka strategiskt, både om ämne och målgrupp.