Intresset för hälsa och skönhet växer i Sverige. Idag är det många som går på hudbehandlingar, köper särskilt smink och spenderar mycket tid hos frisören. Skönhetsbranschen passar också dig som vill driva eget.
Marknadsanalys
Förutom att du behöver ha en adekvat utbildning, så behöver du först göra en marknadsanalys. En marknadsanalys är helt enkelt en djupgående analys av just din bransch inom det geografiska område där du ska driva ditt företag. Ibland kan vi starta företag då andra har framgångsrika företag inom just det affärsområde som intresserar oss. Men att det fungerar för ett företag behöver inte betyda att det kommer att fungera för ett annat. Marknaden kan vara mättad eller så vänder man sig till olika målgrupper. Du måste få ett underlag på hur många som är intresserade av specialiserad hudvård, en miljöcertifierad frisör eller massör.
Starta ett företag
Det kräver mycket arbeta att starta ett företag, men inom skönhetsbranschen kan du börja i liten skala och bygga upp varumärket eftersom. Ett tips är att skaffa en särskild bil att använda som firmabil. Sätt på en snygg logga, så gör du reklam för dig. Det kan också vara klokt att köpa bilinredning och bilutrustning hos Work System, så får du en bil som uppfyller just ditt företags behov. Du kan också se om du kan samarbeta med någon annan inom skönhetsbranschen. Om du är hudspecialist kan du dela lokal med en frisör och så kan ni tillsammans erbjuda ett skönhetskoncept för hela kroppen.