Ordet “bloggevent” för en tillbaka till 2010 då Kissie, Dessie, Paow och alla andra blonda bloggare dagligen sprang på event och visade upp goodiebags. Dagens bloggevent har lite mer stil och känns mer genomtänkta. Det ska finnas ett tydligt tema som hänger ihop med företaget som sponsrar evenemanget och gästerna ska vara en noga utvald grupp som på ett naturligt sätt kan umgås tillsammans. En sak som inte har förändrats är effekten av event, det är fortfarande en bra marknadsföringsstrategi och gynnar både företaget och bloggaren.
Hitta en lokal till ditt event
Ett event av den här typen innebär att man bjuder in flera kända bloggare och influencers för att testa eller samtala om en viss produkt eller tjänst. Sedan gör alla inlägg om eventet i sociala medier och budskapet om produkten eller tjänsten sprids snabbt och på ett trovärdigt sätt. Det behövs förstås en lokal för detta ändamål. Leta efter en stor konferenslokal i Stockholm city eller liknande för att få ordentligt med utrymme. Allt ska filmas och fotograferas från alla möjliga vinklar så hur lokalen är utformad samt utsmyckad är av högsta vikt.
Originella idéer
För att skapa så mycket content som möjligt för bloggarna gäller det att eventet är roligt och har spännande aktiviteter som är lätta att blogga om. Att skapa något kreativt som att måla tavlor, laga mat eller dreja är bra alternativ. Företaget Chimi Eyewear hade en gång ett event som blev hårt kritiserat där aktiviteten var tårtkastning. Ett stort gäng med influencers samlades för att kasta nybakade tårtor på varandra. Eventet fick svidande kritik för att ha slösat med mat och resurser på ett oansvarigt sätt. Det sägs att all PR är bra PR, men försök skapa ett event som kommer bli positivt omtalat i media.